همین حالا رزومه خود را در کمتر از ۱۰ دقیقه بسازید، برو به رزومه‌ساز
نمونه رزومه مهندس صنایع

نمونه رزومه مهندس صنایع

کار مهندس صنایع در خصوص بهینه‌سازی فرآیندها و سیستم‌ها یا سازمان‌ها است و بر کاهش اتلاف زمان، منابع مالی،‌ مواد اولیه، نیروی انسانی، زمان کاربری دستگاه‌ها، انرژی و سایر منابع تمرکز دارد. رزومه مهندس صنایع باید شامل تجربه و شواهد و مدارکی باشد که نشان دهد فرد در این زمینه‌ها عملکرد و تجربه خوبی دارد.در این متن قدم به قدم در مورد نوشتن یک رزومه مهندس صنایع کامل و نحوه پرکردن هر قسمت توضیح می‌دهیم. از آنجایی که رزومه اولین شانس شما برای معرفی خود و‌ اولین قدم اصلی جستجوی کار است، نکات بسیاری را باید برای نوشتن یک رزومه خوب و کامل لحاظ کنید.

نحوه نوشتن رزومه مهندس صنایع

اولین وظیفه رزومه شما این است که توجه مسئول استخدام را به خوبی جذب کند. برای این کار باید نظم و طبقه‌بندی رزومه شما به گونه‌ای باشد که اطلاعات مهم را در چند ثانیه به مسئول استخدام منتقل کند. هرچه زحمت مسئول استخدام برای جستجوی اطلاعات را کمتر کنید،‌ به مصاحبه‌های بیشتری دعوت می‌شوید. در نوشتن رزومه به این نکته مهم توجه کنید که مسئولین استخدام در مرحله اول رزومه شما را نمی‌خوانند، بلکه آن را با چشم اسکن می‌کنند. در صورتیکه موردی در رزومه شما توجه‌شان را جلب کند آن را کنار می‌گذارند،. در غیر این صورت رزومه شما نیز به رزومه‌های رد شده می‌پیوندد،‌ بنابراین از نوشتن رزومه با توضیحات طولانی و غیرمرتبط خودداری کنید. 

با انتخاب یک فونت ساده و خوانا برای نوشتن رزومه شروع کنید و به ترتیب قسمت‌های ذکر شده زیر را در رزومه خود بگنجانید.

 

قسمت مشخصات فردی و اطلاعات تماس در رزومه مهندس صنایع

در قسمت بالای رزومه خود،‌ نام و نام خانوادگی کامل خود،‌ آدرس،‌ شماره تلفن و آدرس ایمیل خود را ذکر کنید. دقت کنید که آدرس ایمیل شما باید برگرفته از اسم‌تان باشد نه عبارات غیرحرفه‌ای یا غیرمرتبط. اگر وب سایت دارید،‌ حتما آدرس سایت خود را نیز در این قسمت قرار دهید. چنانچه مذکر هستید،‌ وضعیت خدمت سربازی خود را نیز با یک عبارت چند کلمه‌ای مختصر مشخص کنید.

قسمت درباره من در رزومه مهندس صنایع

در این قسمت باید خود را به طور مختصر و مفید در یک یا دو پاراگراف معرفی کنید. از کلمات کلیشه‌ای استفاده نکنید و به مهم‌ترین نکاتی که برای استخدام فردی مانند شما در فرصت شغلی مورد نظرتان لازم است اشاره کنید.

یک نمونه بد: من متولد تهران و دارای فوق لیسانس مهندس صنایع با معدل ۱۷ هستم. معدل لیسانس من ۱۷/۵ بوده و رشته تحصیلی من در دانشگاه ریاضی و فیزیک بوده که با معدل ۱۹ در این رشته دیپلم گرفته‌ام. فرزند چهارم خانواده و مجرد هستم. به خدمت سربازی مشرف شده‌ام و دوست دارم در محیط کاری پویا و روبه‌رشد کار کنم. اولین تجربه کاری من در شرکت × چندان طول نکشید. تجربه بعدی خود در شرکت Y را سه ماه بعد آغاز کردم...

یک نمونه خوب: با داشتن ۵ سال سابقه کاری در شرکت‌های معتبر مشاوره‌ای در تهران، دانش کاری من شامل کار درحوزه برنامه ریزی و تحلیل بخش فروش، ارزیابی عملکردکارکنان و شیوه پاداش‌دهی و انگیزش و پایش پرسنل و نیز کنترل پروژه در  حوزه نفت و گاز می‌شود. با نرم افزار Primavera Enterprise و MSP و با استاندارد مدیریت پروژه PMBOK، مدیریت ریسک،  نرم‌افزار مدیریت ریسک Pertmaster، مهندسی ارزش Value Engineering و با مدل بلوغ مدیریت پروژه سازمانی OPM3 آشنایی کامل دارم...

قسمت تحصیلات در رزومه مهندس صنایع

با آخرین مدرک خود شروع کنید و به نحوه ارائه اطلاعات دقت کنید تا به بهترین شیوه مدرک، رشته،‌ زمان شروع و پایان دوره و سازمان اعطا کننده مدرک را ذکر کنید و به این شیوه تمام مدارک خود را فهرست کنید.

قسمت تجربه کاری در رزومه مهندس صنایع

در این قسمت هم از آخرین سابقه کاری خود شروع کنید و عنوان شغلی خود،‌ نام سازمان، مدت زمان اشتغال خود را ذکر کنید و به این صورت تمام سوابق کاری خود را لحاظ کنید. کارآموزی و تجربه کارهای داوطلبانه خود را نیز می توانید در این قسمت بنویسید.

قسمت مهارت‌ها در رزومه مهندس صنایع

پیدا کردن راه حل برای چالش‌ها،‌ مدیریت فرآیندها و بهینه کردن بهره‌وری اساس کار مهندس صنایع را تشکیل می‌دهد. اینکه برای کدام حوزه رزومه می‌فرستید در نحوه و اولویت‌بندی ارائه اطلاعات، تاثیر زیادی دارد. مدیریت کیفیت، مدیریت پروژه و یا برنامه‌ریزی پروژه و کنترل پروژه،‌ مدیریت منابع انسانی،‌ بورس،‌ صنایع غذایی،‌ فروش و صنایع خودرو هر یک نیازهای خاص خود را دارد. با توجه به نیازهای کاری که برای آن رزومه می‌فرستید،‌ مهارت‌ها و دانشی که در آن زمینه دارید را اول و با توضیحات بیشتری لحاظ کنید. خلاقیت برای طراحی فرآیندها به صورتی نو، لازمه کار در مهندسی صنایع برای بهینه کردن استفاده از منابع است. تفکر استراتژیک،‌ مهارت‌های ارتباطی و توانایی گوش دادن به بازخوردهایی که مشتریان،‌ پیمانکاران و تیم تولید مطرح می‌کنند، توانایی محاسبه و تحلیل، توانایی حل مساله، مهارت‌های گفتاری برای بیان شفاف مساله‌ها و جلوگیری از اشتباهات پرهزینه و مهارت‌های نوشتاری از جمله مهارت‌هایی است که معمولا از مهندسین صنایع انتظار می‌رود. دقت کنید که صرف بیان اینکه چنین مهارت‌هایی دارید،‌ کافی نیست. باید مثال‌هایی از پروژه‌های موفق و تجربیات کاری خود بیان کنید که نشان‌دهنده این توانایی‌ها در شما باشد.

جوایز، گواهینامه‌ها و موفقیت‌های برجسته

چنانچه موفق به دریافت جایزه،‌ لوح تقدیر، گواهی‌نامه و کسب موفقیت چشم‌گیری شده‌اید،‌ می‌توانید بخشی تحت عنوان جوایز ایجاد کنید و اسم جایزه،‌ سال دریافت،‌ سازمان اعطاکننده را برای هر مورد ذکر کنید.

ریز مسئولیت‌های شغلی در رزومه مهندس صنایع

در این قسمت می‌توانید به صورت توضیحات کوتاه،‌ شرح وظایف و کارهایی که توانایی انجام آن را دارید اضافه کنید. با توجه به فرصت شغلی مورد نظر خود،‌ می‌توانید این شرح وظایف را تعمیم دهید و دقت کنید که در مورد وظایفی که در آگهی استخدام خواسته شده،‌ تجربه خود را پررنگ‌تر لحاظ کنید.

 

لیست پروژه‌های موفق در رزومه مهندس صنایع

حتما لیست پروژه‌های موفق خود را با شرحی متناسب با نیازهای کاری که برای آن رزومه می‌فرستید، در رزومه خود لحاظ کنید. یادتان باشد که مدیر استخدام وقت زیادی برای مرور رزومه شما ندارد، پس نکات کلیدی را در نظر بگیرید و خلاصه بنویسید. خیلی ها ممکن است این بخش را نادیده بگیرند و به بخش شرح شغل بسنده کنند. افزودن این بخش مزیت رقابتی شما خواهد بود و چنانچه بتوانید توجه مدیر استخدام را با شرح موفقیت خود در این بخش جلب کنید، از رقیبان خود سبقت می‌گیرید.

نکات کلی در خصوص نوشتن رزومه مهندس صنایع

رزومه اولین معرف حرفه‌ای بودن شماست. به نحوه ارائه اطلاعات دقت کنید و متوجه باشید که خلاقیت شما می‌تواند شما را از سایرین متمایز کند.

اگر از طریق ایمیل رزومه خود را می‌فرستید، برای متن ایمیل خود سه پاراگراف را در نظر بگیرید. در سایر روش‌های ارسال رزومه نیز،‌ نیاز به نامه‌ای دارید که شامل توضیحی در مورد شما و کاری که برای آن رزومه فرستاده‌اید باشد و با رعایت اصول زیر،‌ می‌توانید به راحتی این نامه را بنویسید.

پاراگراف اول

در پاراگراف اول دلیل فرستادن نامه و فرصت شغلی که برای آن رزومه می‌فرستید، را بیان کنید. ذکر کنید که چگونه از این فرصت شغلی با خبر شده‌اید و پاراگراف را با توضیحی در مورد خود و اینکه چرا مناسب‌ترین فرد برای این سمت شغلی هستید، پایان دهید. طول این پاراگراف باید چهار یا پنج جمله باشد.

پاراگراف دوم

در این پاراگراف به دلیل علاقه خود به این فرصت شغلی بپردازید و با آوردن مثال‌هایی از کار گذشته خود،‌ نشان دهید که چرا بهترین گزینه هستید. تمرکز این بخش بر این است که چطور تجربه گذشته شما‌ به فرصت شغلی مورد نظر مربوط است و شامل همسو‌ترین مهارت‌های شما با توانایی‌های لازم برای فرصت شغلی مورد نظر است. این پاراگراف را نیز در حد سه تا چهار جمله کلیدی بنویسید.

پاراگراف سوم

در این قسمت ذکر کنید که مایل هستید در یک مصاحبه حضوری،‌ در مورد فرصت شغلی مورد نظر بیشتر با کارفرما صحبت کنید و با ذکر اطلاعات تماس خود نامه را پایان دهید.

در پایان، یک‌بار دیگر رزومه و نامه خود را مرور کنید و مطمئن شوید که ارائه اطلاعات سیر منطقی خوبی دارد و غلط دستورزبانی و املائی در نوشته‌های شما به چشم نمی‌خورد. پس از طی این مراحل از فرد دیگری درخواست کنید که رزومه شما را بررسی کند تا اطمینان حاصل کنید که همه چیز کامل است. رزومه شما آماده است. اگر سوالی دارید، حتما برای ما بفرستید، برایتان آرزوی موفقیت می‌کنیم. 

image/svg+xml