همین حالا رزومه خود را در کمتر از ۱۰ دقیقه بسازید، برو به رزومه‌ساز
نمونه رزومه مدیریت بازرگانی

نمونه رزومه مدیریت بازرگانی

توانایی مدیریت واحد بازرگانی از اصلی‌ترین وظایف مدیر بازرگانی است. یک مدیر بازرگانی کارآمد باید از اصول مدیریت بازرگانی، مدیریت، مدیریت مالی، تحقیق بازار، بازاریابی و دیگر روش های مدیریتی سررشته داشته باشد. نمونه رزومه مدیریت بازرگانی باید شامل تجربه و شواهد و مدارکی باشد که نشان دهد فرد در این زمنیه ها عملکرد و تجربه خوبی دارد. در این متن قدم به قدم در مورد نوشتن یک رزومه مدیریت بازرگانی کامل و نحوه پرکردن هر قسمت توضیح می‌دهیم. از آنجایی که رزومه اولین شانس شما برای معرفی خود و‌ اولین قدم اصلی جستجوی کار است، نکات بسیاری را باید برای نوشتن یک رزومه خوب و کامل لحاظ کنید.

نحوه نوشتن رزومه مدیریت بازرگانی

اولین وظیفه رزومه شما این است که توجه مسئول استخدام را به خوبی جذب کند. برای این کار باید نظم و طبقه‌بندی رزومه شما به گونه‌ای باشد که اطلاعات مهم را در چند ثانیه به مسئول استخدام منتقل کند. هرچه زحمت مسئول استخدام برای جستجوی اطلاعات را کمتر کنید،‌ به مصاحبه‌های بیشتری دعوت می‌شوید. در نوشتن رزومه به این نکته مهم توجه کنید که مسئولین استخدام در مرحله اول رزومه شما را نمی‌خوانند، بلکه آن را با چشم اسکن می‌کنند. در صورتیکه موردی در رزومه شما توجه‌شان را جلب کند آن را کنار می‌گذارند،. در غیر اینصورت رزومه شما نیز به رزومه‌های رد شده می‌پیوندد،‌ بنابراین از نوشتن رزومه بلند و کاملا متنی خودداری کنید.

با انتخاب یک فونت ساده و خوانا برای نوشتن رزومه شروع کنید و به ترتیب قسمت‌های ذکر شده زیر را در رزومه خود بگنجانید.

قسمت مشخصات فردی و اطلاعات تماس در رزومه مدیریت بازرگانی

در قسمت بالای رزومه خود،‌ نام و نام‌خانوادگی کامل خود،‌ آدرس،‌ شماره تلفن و آدرس ایمیل خود را ذکر کنید. دقت کنید که آدرس ایمیل شما باید برگفته از اسمتان باشد نه عبارات غیر‌حرفه‌ای یا غیر مرتبط. اگر وب‌سایت دارید،‌ حتما آدرس سایت خود را نیز در این قسمت قرار دهید. چنانچه مذکر هستید،‌ وضعیت خدمت سربازی خود را نیز با یک عبارت چند کلمه‌ای مختصر مشخص کنید.

قسمت درباره من در رزومه مدیریت بازرگانی

در این قسمت باید خود را به طور مختصر و مفید در یک یا دو پاراگراف معرفی کنید. از کلمات کلیشه‌ای استفاده نکنید و به مهم‌ترین نکاتی که برای استخدام فردی مانند شما در فرصت شغلی مورد نظرتان لازم است اشاره کنید.

یک نمونه بد: علاقه من به مدیریت بازرگانی باعث ورود من به این شاخه شد، اگرچه که توانایی مدیریت من همیشه بسیار خوب بوده است. اولویت من کار در شرکتی با مزایای خوب و ساختار قوی است و دوست دارم کار پرچالش و متنوعی داشته باشم. متاسفانه با زبان چینی آشنایی ندارم و از تهیه گزارش‌های طولانی هم استقبال نمی‌کنم ...

یک نمونه خوب: با داشتن ۵ سال سابقه کاری در شرکت‌های معتبر بازرگانی ایرانی و بین‌المللی در تهران و کیش، تجربه کاری من شامل برنامه‌ریزی طرح تجاری و استراتژی بازاریابی، مدیریت ریسک، کار با نهادهای دولتی و اجاریی و مدیریت تجارت بین‌الملل است. با قوانین و مقررات امور تجارت، قوانین گمرک و اصول واردات آشنایی کاملا آشنا هستم. مسلط به زبان‌های انگلیسی و ترکی هستم و در کار با انواع نرم‌افزارهایOffice  مهارت دارم ...

قسمت تحصیلات در رزومه مدیریت بازرگانی

با آخرین مدرک خود شروع کنید و به نحوه ارائه اطلاعات دقت کنید تا به بهترین شیوه مدرک، رشته،‌ زمان شروع و پایان دوره و سازمان اعطا‌کننده مدرک را ذکر کنید و به این شیوه تمام مدارک خود را فهرست کنید.

قسمت تجربه کاری در رزومه مدیریت بازرگانی

در این قسمت هم از آخرین سابقه کاری خود شروع کنید و عنوان شغلی خود،‌ نام سازمان، مدت زمان اشتغال خود را ذکر کنید و به این صورت تمام سوابق کاری خود را لحاظ کنید.

قسمت مهارت‌ها در رزومه مدیریت بازرگانی

دانش در زمینه سیستم‌های بازاریابی، تکنیک‌های فروش و روش‌های تأمین، تدارکات و خرید، مسائل مربوط به عقد قراردادهای فروش و خرید و نکات حقوقی آن‌ها، قوانین تجارت، ‌اصول و قوانین واردات از جمله مواردی است که یک مدیر بازرگانی ماهر بسته به شغل خود، باید دارا باشد. آشنایی با اصول مدیریت، مدیریت مالی، تحقیق بازار، بازاریابی نیز از جمله موارد دیگری است که بسته به نوع شغل ممکن است، درخواست شود.

توانایی کار گروهی، مهارت‌های ارتباطی از اصلی‌ترین مهارت‌های لازم برای هر مدیر بازرگانی است. مهم این است که بتوانید به گونه‌ای این مهارت‌ها را در غالب تجربه‌های قبلی خود بگنجانید که نشان دهد، چه اندازه در این زمینه‌ها قابلیت دارید.

جوایز، گواهینامه‌ها و موفقیت‌های برجسته

چنانچه موفق به دریافت جایزه،‌ لوح تقدیر، گواهی‌نامه و کسب موفقیت چشم‌گیری شده‌اید،‌ می‌توانید بخشی تحت عنوان جوایز ایجاد کنید و اسم جایزه،‌ سال دریافت،‌ سازمان اعطا کننده را برای هر مورد ذکر کنید.

ریز مسئولیت‌های شغلی در رزومه مدیریت بازرگانی

در این قسمت می توانید به صورت توضیحات کوتاه،‌ شرح وظایف و کارهایی که توانایی انجام آن را دارید اضافه کنید. با توجه به فرصت شغلی مورد نظر خود،‌ می‌توانید این شرح وظایف را تعمیم دهید و دقت کنید که در مورد وظایفی که در آگهی استخدام خواسته شده،‌ تجربه خود را پررنگ‌تر لحاظ کنید. لزومی ندارد لیستی از وظایف روزانه خود را در این قسمت لحاظ کنید. بهتر است با توجه به تجربیات درخواست شده در آگهی استخدام، تجربیات مرتبط خود را خلاصه ولی تاثیرگذار بنویسید.

لیست پروژه‌های موفق در رزومه مدیریت بازرگانی

حتما لیست پروژه‌های موفق خود را با شرحی متناسب با نیازهای کاری که برای آن رزومه می‌فرستید، در رزومه خود لحاظ کنید. یادتان باشد که مدیر استخدام وقت زیادی برای مرور رزومه شما ندارد، پس نکات کلیدی را در نظر بگیرید و خلاصه بنویسید. خیلی ها ممکن است این بخش را نادیده بگیرند و به بخش شرح شغل بسنده کنند. افزودن این بخش مزیت رقابتی شما خواهد بود و چنانچه بتوانید توجه مدیر استخدام را با شرح موفقیت خود در این بخش جلب کنید، از رقیبان خود سبقت می‌گیرید.

نکات کلی در خصوص نوشتن رزومه مدیریت بازرگانی

رزومه اولین معرف حرفه‌ای بودن شماست. به نحوه ارائه اطلاعات دقت کنید و متوجه باشید که خلاقیت شما می‌تواند شما را از سایرین متمایز کند.

اگر از طریق ایمیل رزومه خود را می‌فرستید، برای متن ایمیل خود سه پاراگراف را در نظر بگیرید. در سایر روش‌های ارسال رزومه نیز،‌ نیاز به نامه‌ای دارید که شامل توضیحی در مورد شما و کاری که برای آن رزومه فرستاده اید باشد و با رعایت اصول زیر،‌ می‌توانید به راحتی این نامه را بنویسید.

پاراگراف اول

در پاراگراف اول دلیل فرستادن نامه و فرصت شغلی که برای آن رزومه می‌فرستید، را بیان کنید. ذکر کنید که چگونه از این فرصت شغلی با خبر شده‌اید و پاراگراف را با توضیحی در مورد خود و اینکه چرا مناسب‌ترین فرد برای این سمت شغلی هستید، پایان دهید. طول این پاراگراف باید چهار یا پنج جمله باشد.

پاراگراف دوم

در این پاراگراف به دلیل علاقه خود به این فرصت شغلی بپردازید و با آوردن مثال‌هایی از کار گذشته خود،‌ نشان دهید که چرا بهترین گزینه هستید. تمرکز این بخش بر این است که چطور تجربه گذشته شما‌ به فرصت شغلی مورد نظر مربوط است و شامل همسو‌ترین مهارت‌های شما با توانایی‌های لازم برای فرصت شغلی مورد نظر است. این پاراگراف را نیز در حد سه تا چهار جمله کلیدی بنویسید.

پاراگراف سوم

در این قسمت ذکر کنید که مایل هستید در یک مصاحبه حضوری،‌ در مورد فرصت شغلی مورد نظر بیشتر با کارفرما صحبت کنید و با ذکر اطلاعات تماس خود نامه را پایان دهید.

در پایان، یک‌بار دیگر رزومه و نامه خود را مرور کنید و مطمئن شوید که ارائه اطلاعات سیر منطقی خوبی دارد و غلط دستورزبانی و املائی در نوشته‌های شما به چشم نمی‌خورد. پس از طی این مراحل از فرد دیگری درخواست کنید که رزومه شما را بررسی کند تا اطمینان حاصل کنید که همه چیز کامل است. رزومه شما آماده است. اگر سوالی دارید، حتما برای ما بفرستید، برایتان آرزوی موفقیت می‌کنیم. 

image/svg+xml