همین حالا رزومه خود را در کمتر از ۱۰ دقیقه بسازید، برو به رزومه‌ساز
چطور یک نمونه رزومه حسابداری کامل بنویسیم؟

چطور یک نمونه رزومه حسابداری کامل بنویسیم؟

نیاز به حسابداری بسیار بالاست و همیشه درخواست استخدام برای این شاخه کاری در تمام زمینه‌ها وجود دارد. از طرفی متخصصان در این زمینه نیز کم نیستند و از آنجایی که رزومه اولین شانس شما برای معرفی خود و‌ اولین قدم اصلی جستجوی کار است، نکات بسیاری را باید برای نوشتن یک رزومه خوب و کامل لحاظ کنید. آنچه در این رشته شما را از دیگر متقاضیان کار متمایز می‌کند، آموزش، گواهینامه‌ها و وسعت تجربه و دانش شما در زمینه‌های مرتبط است. درست است که اساس کار یکی است،‌ ولی هر صنعتی ریزه‌کاری‌های خاص خود را دارد و میزان آشنایی شما به این نکات در استخدام شما تاثیر به‌سزایی دارد. در این متن قدم به قدم در مورد نوشتن یک نمونه رزومه حسابداری و نحوه پرکردن هر قسمت توضیح می‌دهیم.  

 

نحوه نوشتن نمونه رزومه حسابداری

اولین وظیفه رزومه شما این است که توجه مسئول استخدام را به خوبی جذب کند. برای این کار باید نظم و طبقه بندی رزومه شما به گونه‌ای باشد که اطلاعات مهم را در چند ثانیه به مسئول استخدام منتقل کند. هرچه زحمت مسئول استخدام برای جستجوی اطلاعات را کمتر کنید،‌ به مصاحبه های بیشتری دعوت می‌شوید. در نوشتن رزومه به این نکته مهم توجه کنید که مسئولین استخدام در مرحله اول رزومه شما را نمی خوانند بلکه آن را با چشم اسکن می‌کنند. در صورتیکه موردی در رزومه شما توجهشان را جلب کند آن را کنار می‌گذارند،. در غیر اینصورت  رزومه شما نیز به رزومه های رد شده می‌پیوندد،‌ بنابراین از نوشتن رزومه بلند و کاملا متنی خودداری کنید. از نشانه های تصویری و عکس در رزومه خود بهره ببرید تا تقسیم‌بندی آن را جذاب‌تر و خواندن اطلاعات را آسان‌تر کنید. 

 

با انتخاب یک فونت ساده و خوانا برای نوشتن رزومه شروع کنید و به ترتیب قسمت‌های ذکر شده زیر را در رزومه خود بگنجانید.

 

قسمت مشخصات فردی و اطلاعات تماس در نمونه رزومه حسابداری

در قسمت بالای رزومه خود،‌ نام و نام خانوادگی،‌ آدرس،‌ شماره تلفن و آدرس ایمیل خود را ذکر کنید. دقت کنید که آدرس ایمیل شما باید برگفته از اسمتان باشد نه عبارات غیر حرفه ای یا غیر مرتبط. اگر وب سایت حرفه‌ای در زمینه حسابداری دارید،‌ حتما آدرس سایت خود را نیز در این قسمت قرار دهید. چنانچه مذکر هستید،‌ وضعیت خدمت سربازی خود را نیز با یک عبارت چند کلمه‌ای مختصر مشخص کنید.

 

قسمت درباره من در نمونه رزومه حسابداری

در این قسمت باید خود را به طور مختصر و مفید در یک یا دو پاراگراف معرفی کنید. از کلمات کلیشه ای استفاده نکنید و به مهمترین نکاتی که برای استخدام فردی مانند شما در فرصت شغلی مورد نظرتان لازم است اشاره کنید.

 

یک نمونه بد: من ۸ سال در زمینه حسابداری سابقه دارم. با معدل ۱۸ در رشته حسابداری فارغ اتحصیل شده ام و بسیار سخت‌کوش و متعهد هستم. متاهل هستم، دو فرزند دارم و در شرق تهران ساکنم. سفر و ماجراجویی از علایق اصلی من است و به بازیهای کامپیوتری علاقمندم ...

 

یک نمونه خوب: با داشتن ۸ سال سابقه کاری در شرکت‌های ساختمانی، شرکت های متخصص در زمینه کالاهای مصرفی خوراکی و شرکتهای نفت و گاز بین المللی، عمده تجربه من شامل حسابداری مالیاتی، حسابداری فروش و انبار، و راه اندازی سیستم حسابداری می‌شود. در اجرای نرم افزار هلو به طور کامل تجربه دارم و به کار با نزم افزار Excel کاملا آشنا هستم ...

 

قسمت  تحصیلات در نمونه رزومه حسابداری

با آخرین مدرک خود شروع کنید و به نحوه ارائه اطلاعات دقت کنید تا به بهترین شیوه مدرک، رشته،‌ زمان شروع و پایان دوره و سازمان اعطا کننده مدرک را ذکر کنید و به این شیوه تمام مدارک خود را فهرست کنید. همانطور که قبلا گفتیم، دانش و به‌روز بودن در حسابداری اهمیت ویژه‌ای دارد پس هیچ دوره آموزشی را در سابقه خود از قلم نیاندازید.

 

قسمت تجربه کاری در نمونه رزومه حسابداری  

در این قسمت هم از آخرین سابقه کاری خود شروع کنید و عنوان شغلی خود،‌ نام سازمان، مدت زمان اشتغال خود را ذکر کنید و به این صورت تمام سوابق کاری خود را لحاظ کنید. کارآموزی و تجربه کارهای داوطلبانه خود را نیز می توانید در این قسمت بنویسید.

 

قسمت مهارتها در رزومه حسابداری

به مهارتهایی که برای شغل مورد نظرتان در آگهی شغلی نوشته شده دقت کنید و هر مهارتی که از فهرست درخواست شده در خود سراغ دارید اول بنویسید. دقت و توجه به جزئیات از جمله خصوصیات بارز هر حسابدار موفقی است و توانایی سازماندهی و کار با داده ها از ملزومات کار است. مهارت تجزیه و تحیلیل بالا نیز در این زمینه مورد نیاز است و توانایی حل مساله چیزی است که اکثر کارفرمایان از یک حسابدار خوب توقع دارند.قابل اعتماد بودن نیز در این شغل بسیاربا اهمیت است. ولی توجه کنید که صرف اینکه این عبارات را در رزومه خود بگنجانید کافی نیست و بهتر این است که این خصوصیات را در قالب تجربه و به عنوان نمونه ای از موفقیتهای کاری خود در قسمت مسئولیت شغلی بیان کنید. اگر در زمینه مباحث مالیاتی، صورت‌های مالی، حسابرسی، حقوق و دست مزد و غیره، تجربه دارید، در این قسمت مهارتهای خود را به صورت خلاصه ولی دقیق بنویسید. آشنایی با نرم‌افزارهای حسابداری نیز بسیار مهم است و تجربه خود در کار با نرم‌افزارهای مختلف و مرتبط را نیز در این قسمت لحاظ کنید. آشنایی به آخرین قوانین و مقررات در زمینه حرفه شما مهم است، چنانچه در این زمینه مطالعه داشته‌اید، می‌توانید به روز بودن خود با آخرین قوانین را نیز در این قسمت بیان کنید. اطلاعات را به گونه ای بنویسید که به راحتی با یک نگاه اجمالی توجه مدیر استخدام را جلب کند، بهتر است مهارتهای خود را به صورت بولت بنویسید تا خواندن آن آسان‌تر باشد.

 

جوایز، گواهی‌نامه‌ها و موفقیت‌های برجسته

چنانچه موفق به دریافت جایزه،‌ لوح تقدیر، گواهی‌نامه و کسب موفقیت چشم گیری شده‌اید،‌ می‌توانید بخشی تحت عنوان جوایز ایجاد کنید و اسم جایزه،‌ سال دریافت،‌ سازمان اعطا کننده را برای هر مورد ذکر کنید. حتی اگر در سطح سازمانی از شما تقدیر شده باشد،‌ می توانید در این قسمت به شرح موفقیتهای عمده خود بپردازید ولی  دقت کنید که به موارد کم اهمیت اشاره نکنید. طولانی بودن بخش افتخارات مهم نیست بلکه اعتبار هر موفقیت است که در این قسمت اهمیت دارد و به اعتبار رزومه شما کمک می‌کند.

 

ریز مسئولیت های شغلی در نمونه رزومه حسابداری

در این قسمت باید گستردگی تجربه خود را نشان دهید. همانطور که اشاره کردیم هر بخش از حسابداری خود دریایی از دانش و تجربه می طلبد. لیست مسئولیت‌های درخواست شده در آگهی شغلی را مرور کنید و مرتبط‌ترین تجربیات خود را اول بنویسید. سپس موارد دیگری را که نشان‌دهنده گستردگی تخصص شما است را، لحاظ کنید.

 

نکات کلی در خصوص نمونه رزومه حسابداری

رزومه اولین معرف حرفه‌ای بودن شماست. به نحوه ارائه اطلاعات دقت کنید و متوجه باشید که خلاقیت شما می‌تواند شما را از سایرین متمایز کند. اگر از طریق ایمیل رزومه خود را می‌فرستید، برای متن ایمیل خود سه پاراگراف را در نظر بگیرید. در سایر روشهای ارسال رزومه نیز،‌ نیاز به نامه‌ای دارید که شامل توضیحی در مورد شما و کاری که برای آن رزومه فرستاده‌اید باشد. با رعایت اصول زیر،‌ می‌توانید به راحتی این نامه را بنویسید.

 

پاراگراف اول

در پاراگراف اول دلیل فرستادن نامه و فرصت شغلی که برای آن رزومه می‌فرستید، را بیان کنید. ذکر کنید که چگونه از این فرصت شغلی با خبر شده‌اید و پاراگراف را با توضیحی در مورد خود و اینکه چرا مناسب‌ترین فرد برای این سمت شغلی هستید، پایان دهید. طول این پاراگراف باید چهار یا پنج جمله باشد.

 

پاراگراف دوم

در این پاراگراف به دلیل علاقه خود به این فرصت شغلی بپردازید و با آوردن مثالهایی از کار گذشته خود،‌ نشان دهید که چرا بهترین گزینه هستید. تمرکز این بخش بر این است که چطور تجربه گذشته شما‌ به فرصت شغلی مورد نظر مربوط است و شامل همسو ترین مهارتهای شما با توانایی های لازم برای فرصت شغلی مورد نظر است. این پاراگراف را نیز در حد سه تا چهار جمله کلیدی بنویسید.

 

پاراگراف سوم

در این قسمت ذکر کنید که مایل هستید در یک مصاحبه حضوری،‌ در مورد فرصت شغلی مورد نظر بیشتر با کارفرما صحبت کنید و با ذکر اطلاعات تماس خود نامه را پایان دهید.

 

در پایان، یک‌بار دیگر رزومه و نامه خود را مرور کنید و مطمئن شوید که ارائه اطلاعات سیر منطقی خوبی دارد و غلط دستورزبانی و املائی در نوشته های شما به چشم نمی‌خورد. پس از طی این مراحل از فرد دیگری درخواست کنید که رزومه شما را بررسی کند تا اطمینان حاصل کنید که همه چیز کامل است. رزومه شما آماده است. برایتان آرزوی موفقیت می‌کنیم. 

image/svg+xml