راهنمای اشتغال فارغ‌التحصیلان و کاریابی بهتر.
بازدید 1590
تیم تولید محتوا 527 روز پیش
بدون دیدگاه

راهنمای اشتغال فارغ‌التحصیلان و کاریابی بهتر

به بهانه ۱۶ آذر و روز دانشجو تصمیم گرفتیم در مورد مهم‌ترین دغدغه‌ دانشجویان و را‌ه‌های غلبه بر آن صحبت کنیم. اگر تازه از تحصیل و دانشگاه فارغ شده‌اید و می‌خواهید ساختن آینده خود را با یافتن اولین کار خود شروع کنید ولی به این نتیجه رسیده‌اید که فرایند کاریابی شما را گیج و سردرگم کرده است، نگران نباشید! این مقاله راهنمای شماست.

داشتن پیشینه‌ای از زمان دانشگاه و فعالیت از طریق کار دانشجویی می‌تواند شتاب‌دهنده خوبی پس از فارغ‌التحصیلی در یافتن شغل باشد ولی این به این معنا نیست که بدون این پیشینه هم نمی‌توان موفق بود.

چنانچه فارغ‌التحصیلی جویای کار هستید، می‌توانید با بهره‌گیری از این نکات به فرایند اشتغال خود سرعت بخشید:

۱- یک رزومه جامع و کامل بنویسید.

رزومه معرف شخصیت شماست. علاوه بر تجربیاتی که در رزومه می‌گنجانید، نحوه نگارش و فرمت رزومه هم بسیار مهم است و پیش‌زمینه ذهنی اولیه از شما به مدیران منابع انسانی می‌دهد. با جستجو در اینترنت می‌توانید دنیایی از نمونه‌های اماده و نکات کلیدی در نوشتن رزومه را بیابید. بسیاری از سایت‌های کاریابی نیز قالب آماده‌ای دارند که به شما امکان ساختن رزومه به صورت گام به گام را می‌دهند تا هم از سرویس آن‌ها استفاده کنید و هم قادر به ذخیره‌سازی و استفاده آن برای خود باشید.

۲- لیست کاملی از منابع کاریابی تهیه کنید. 

خبر خوب اینکه در ایران اکثر سایت‌های کاریابی برای کارجویان رایگان هستند و شما بدون هیچ هزینه‌ای قادر به ثبت نام و دسترسی به هزاران شرکت جویای نیرو هستید. علاوه بر منابع آنلاین می‌توانید از طریق روزنامه‌ها نیز اگهی‌های استخدام را رصد کنید. سپردن به اقوام، خویشان و دوستان نیز روش موثری است که قدمتی تاریخی دارد، پس از این منبع هم غافل نشوید.

۳- از برنامه کارآموزی غافل نشوید. 

راهنمای اشتغال فارغ‌التحصیلان و کاریابی بهتر

استراتژی بعضی از شرکت‌ها پرورش نیروی مورد نیاز خود از بین فارغ‌التحصیلان است. چنانچه تجربه کاری ندارید، این گزینه می‌تواند تجربه ارزشمندی برای شما و شروعی عالی برای ساختن سابقه کاری درخشان برای شما باشد. با استفاده از سایت‌های کاریابی و جستجوی اینترنتی می‌توانید این فرصت‌ها را پیدا کنید.

۴- با حداکثر امادگی در مصاحبه کاری شرکت کنید. 

آمادگی برای مصاحبه کاری خود یکی از گسترده‌ترین مباحث جست‌و‌جوی کار است. قبل از ورود به جلسه مصاحبه شما باید در مورد شرکت مورد نظر، فرد مصاحبه‌کننده وشغل موردنظر تا جایی که می توانید اطلاعات کسب کنید. هرچه بیشتر بدانید بهتر است. از سایت شرکت، فرد تماس گیرنده و دوستان و آشنایان تا جایی که می‌توانید اطلاعات کسب کنید و استراتژی خوبی برای معرفی خود و اینکه چرا شما مناسب‌ترین گزینه هستید داشته باشید. اعتماد به نفس در یک مصاحبه‌ کاری حرف اول را می‌زند و با آمادگی کامل می‌توانید خود را بهتر معرفی کنید.

رزومه ساز

۵- روحیه خود را بالا ببرید و از نمونه‌های موفق الگو بگیرید. 

فرایند کاریابی سختی‌های خود را دارد و همیشه یک روند نیست. مثبت ولی موثر باشید. از اشتباهات خود درس بگیرید و در گام بعدی قوی‌تر و محکم‌تر ظاهر شوید. اینکه چشم‌انداز واقع بینانه‌ای از راه پیش رو داشته باشید بسیار مهم است ولی در عین حال واقع بینی را با منفی بینی هم اشتباه نگیرید.

اشتغال از دغدغه‌های اصلی تقریبا تمام کشورهای جهان است و در ایران نیز چالش‌های خود را دارد. به استناد آخرین گزارش مرکز آمار ایران، در سال ١٣٩٢ حدود ۵ میلیون و ٩٠٠ هزار نفر جمعیت دارای تحصیلات عالی را مردان و حدود ۵ میلیون و ١٠٠ هزار نفر را زنان تشکیل داده‌اند که ٢ میلیون و ٣٠٠ هزار نفر (۳۹٫۰ درصد) از مردان و ٣ میلیون و ۴٠٠ هزار نفر (۶۵٫۶ درصد) از زنان بیکار بوده‌اند.

در این آمار هم شمار شاغلین و هم شمار بیکاران دیده می‌شود و اینکه در کدام آمار قرار بگیرید بستگی به شما و انتخاب نگرش و اقدامات موثر دارد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *