چگونه درخواست افزایش حقوق کنیم؟.
بازدید 2353
تیم تولید محتوا 504 روز پیش
بدون دیدگاه

چگونه درخواست افزایش حقوق کنیم؟  

با توجه به عملکرد ،‌ ارزندگی تخصص و تجربه فرد و نیز سوددهی سازمان،‌ برخی شرکت‌ها حقوق کارمندان خود را حتی بیش از نرخ مصوب دولت افزایش می‌دهند. چرا شما جزو این دسته نباشید؟ ‌در این مطلب به عوامل موثر بر افزایش حقوق،‌ چگونگی درخواست، بهترین زمان درخواست و باید‌ها و نبایدهای درخواست افزایش حقوق می‌پردازیم.

عوامل موثر بر درخواست افزایش حقوق

تورم،‌ عملکرد کارمند،‌ بودجه و توانایی مالی شرکت،‌ نرخ حقوق در زمینه تخصص مورد نظر،‌ تجربه و سابقه کار فرد،‌ همه در افزایش حقوق تاثیر دارند. برخی از این عوامل از کنترل کارمندان خارج هستند ولی مواردی مانند عملکرد،‌ تخصص و تجربه از مواردی هستند که فرد بر آن تاثیر مستقیم دارد و می تواند با توجه به آنها استراتژی خود را تعیین کند. ارزشمندی فرد برای سازمان و سختی جایگزینی شخص از اصلی‌ترین عواملی هستند که هنگام درخواست باید به آن توجه کرد.

 بهترین زمان برای عنوان کردن

زمان عنوان درخواست یکی از عوامل تاثیر‌گذار بر قبول یا رد درخواست افزایش حقوق شماست. در این قست به موقعیت‌هایی اشاره می‌کنیم که شانس قبولی شما را افزایش می‌دهند:

  1. انجام موفق وظایف جدید:

    چنانچه حجم قابل توجهی از وظایف کاری جدیدی علاوه بر کار معمولتان به شما محول شده و شما موفق شده‌اید که شایستگی خود را در این زمینه نشان دهید و به سوددهی سازمان یا کاهش هزینه‌های آن کمک شایانی کنید،‌ زمان درخواست افزایش حقوق رسیده است.

  2. کم بودن حقوق اولیه:

    چنانچه شواهد و مدارک نشان می‌دهد کمتر از آنچه باید حقوق می‌گیرید، وقت درخواست افزایش حقوق است. در نظر بگیرید که درخواست اضافه حقوق موضوعی حساس است و باید تحقیق خود را به خوبی انجام دهید و دلایل قانع‌کننده‌ای مبنی بر آمار و داده‌های بازار برای اثبات شایستگی خود برای دریافت اضافه حقوق ارائه کنید.

  3.  عملکرد فوق‌العاده:
    اگر مدت قابل توجهی در کار خود مشغول بوده‌اید و در تمام دوره‌های ارزیابی عملکرد امتیاز عالی کسب کرده‌اید،‌ زمان خوبی برای درخواست افزایش حقوق است.
  4. صبح‌ها و در طول هفته:

    باز هم تاکید می‌کنیم که درخواست افزایش حقوق موضوعی حساس است. بهتر است پس از تحقیق و بررسی و جمع‌آوری مدارک لازم در تایید شایستگی خود، جلسه‌ای با مدیر خود بگذارید. روز اول و آخر هفته (زمانی که ذهن رئیستان درگیر مسائل مهم کاری یا شخصی است)، معمولا بدترین زمان برای مطرح کردن این درخواست است.
    بهتر است جلسه خود را در طی هفته، ولی در روزی که بحران و فشار کاری کمتر است، برگزار کنید. زمان‌های پیشنهادی ما ممکن است در مورد اکثر افراد درست باشند ولی از شانس بد، در مورد مدیر شما صادق نباشند. با توجه به شناختی که از مدیر خود دارید،‌ زمانی را انتخاب کنید که رئیستان کمترین استرس و بازترین ذهن را داشته باشد،‌ ترجیحا چای صبحگاهی خود را صرف کرده باشد و حال خوبی داشته باشد و ذهنش درگیر مسائل شخصی و کاری نباشد.


نکته مهم ۱: زمان معمول افزایش حقوق سازمان را در نظر بگرید

اکثر سازمان‌ها معمولا سالی یک‌بار به ارزیابی حقوق و مزایا می‌پردازند. بهتر است از زمان افزایش حقوق در سازمان خود مطلع شوید و درخواست خود را قبل و نزدیک این بازه زمانی مطرح کنید. اگر این بازه زمانی را از دست بدهید،‌ شانس قبول درخواست افزایش حقوق شما به حداقل می‌رسد. همچنین سقف افزایش حقوق در سازمان خود را نیز در نظر بگیرید. اگر درخواست شما خارج از توان سازمانتان باشد،‌ در این زمینه موفق نخواهید بود.

نکته مهم ۲: میزان سوددهی سازمان را در نظر بگیرید

چنانچه سازمان شما سال مالی موفقی را پشت سر گذاشته است،‌ می‌توانید به قبول درخواست افزایش حقوق خود امیدوار باشید. چنانچه سازمان متضرر شده باشد، دغدغه اصلی مدیران کاهش هزینه‌ها، تعدیل نیرو و سرپا نگه داشتن سازمان است. بهتر است در خصوص درخواست افزایش حقوق تجدید نظر کنید. در این شرایط اگر نیاز به درآمد بیشتر دارید،‌ بهتر است به تغییر شغل و استخدام شدن در یک سازمان دیگر با حقوق و مزایای بیشتر فکر کنید و یا تا بهتر شدن اوضاع سازمان خود،‌ صبر کنید.

نحوه درخواست افزایش حقوق

شیوه ارائه درخواست بسیار مهم است. در این قسمت، قدم‌ به‌ قدم به کارهایی که باید برای درخواست افزایش حقوق انجام دهید اشاره می‌کنیم: 

۱. مدارک مورد نیاز را آماده کنید

قبل از هرچیز باید لیست کاملی از موفقیت‌های کاری خود تهیه کنید. در این لیست میزان مشارکت خود در کاهش هزینه‌ها،‌ افزایش بهره‌وری، بالابردن سود شرکت،‌ فهرست پروژه‌های کلیدی موفقی که به انجام رسانده‌اید، مشارکتی که در رشد و تعالی دیگر کارکنان داشته‌اید را لحاظ کنید. فهرستی از وظایف جدیدی که به شما محول شده است را نیز باید آماده کنید و در آن شرح پروژه‌ها و میزان افزایش مسئولیت خود در هر زمینه را ذکر کنید.

۲. در مورد حقوق افراد مشابه با خود تحقیق کنید

در مورد شرایط پرداخت در زمینه و صنعت مرتبط با شغل خود تحقیق کنید و برآورد کنید که مبلغ معمول حقوق کسی با شرایط و مسئولیت شما چقدر است. برای این کار می‌توانید از آشنایان خود در سازمان‌های دیگر سوال کنید.

چگونه درخواست افزایش حقوق کنیم؟

۳. برآوردی از میزان درخواست افزایش حقوق خود بدست آورید

پس از تحقیق و در نظر گرفتن ارزش افزوده‌ای که کار شما برای سازمان ایجاد کرده است، مهارت‌های شخصی خودتان و توانایی‌های رهبری و مدیریتتان را بررسی کنید و برآوردی از میزان افزایش حقوق درخواستی خود بدست آورید.

۴. یک جلسه رسمی با رئیس خود بگذارید.

زمان این جلسه همانطور که در بخش زمان درخواست افزایش حقوق به آن اشاره کردیم، بسیار مهم است. همچنین آمادگی شما، حرف اول موفقیت در این جلسه را می‌زند. اگر لازم است،‌ پیش از این جلسه روی مهارت مذاکره و اعتماد به نفس خود کار کنید و با ایمان راسخ به اینکه شایسته افزایش حقوق هستید، وارد جلسه شوید.

مهارت شما در ارائه مدارک و شواهد در خصوص شایستگی‌هایی که نام می‌برید نیز بسیار اهمیت دارد. چند بار این جلسه را با یک دوست و یا آشنای کارآمد تمرین کنید. از قبل برای سوال‌های احتمالی رئیستان، جواب‌های قانع‌کننده آماده کنید. اهداف سازمان را به خوبی مطالعه کنید و به رئیس خود ثابت کنید که مهم‌ترین اولویت شما موفقیت سازمان است.

رزومه ساز


باید‌ها و نباید‌های درخواست افزایش حقوق

در این قسمت به جملاتی که هنگام درخواست افزایش حقوق نباید به کار ببرید، و روش‌ها و جملات جایگزین در هر مورد می‌پردازیم:

۱. می‌دانم که زمان خوبی برای این درخواست نیست
به جای گفتن این جمله، بهترین زمان برای اعلام درخواست خود را انتخاب کنید.

۲. از آخرین باری که افزایش حقوق داشته‌ام مدت زیادی گذشته است

به دلایل ثابت ماندن حقوق خود فکر کنید و دلایل محکم برای این‌که چرا الان شایسته‌ی افزایش حقوق هستید، ارائه کنید.

۳. بار کاری من معادل چند نفر است

 اگر به خاطر تعدیل نیرو کار به اینجا رسیده، مسلما راهی برای پرداخت بیشتر نیست. اگر هم بار کاری زیاد شما به خاطر توانایی شما در اجرای حجم زیادی از کار است، شاید وقت آن رسیده که درخواست ترفیع بدهید و رسما بین وظایف و موقعیت شغلی خود هماهنگی ایجاد کنید.

۴. یک سال از پیوستن من به این سازمان می‌گذرد

به جای پررنگ کردن زمان حضور خود،‌ به میزان ارزش افزوده‌ای که برای سازمان ایجاد می‌کنید،‌ اشاره کنید.

۵. من از عهده تمام وظایفم برآمده‌ام

انجام درست وظایف شرط لازم است ولی کافی نیست. بهتر است به کارهایی که علاوه بر وظایف خود قبول کرده و مواردی که فراتر از انتظار ظاهر شده‌اید،‌ اشاره کنید.

۶. من به خاطر مشکلات شخصی به پول بیشتری احتیاج دارم
به جای تکیه بر حس همدردی مدیر خود،‌ شایستگی های کاری خود را پررنگ کنید.

۷. متوجه شده‌ام که حقوق شما و سایرین از من بیشتر است
 با این جمله فردی غیرحرفه‌ای و درگیر شایعات به نظر خواهید آمد. به جای این جمله بر توانایی‌های خود تاکید کنید و موفقیت‌های کاری خود را بیان کنید.

۸. اگر درخواست افزایش حقوق مرا رد کنید،‌ از این سازمان می‌روم
اگر این عبارت را به کار بردید، حتما به دنبال کار دیگری باشید. با عنوان این جمله اگر مدیرتان از روی ناچاری با درخواست شما موافقت کند،‌ از این پس فقط به فکر پیدا کردن جایگزین شما خواهد بود تا به قول معروف دستش را در پوست گردو نگذارید. اگر هم موافقت نکند و شما هم اقدامی نکنید،‌ دیگر حرف شما را جدی نخواهد گرفت. 

۹. حقوق من باید X برابر باشد
درخواست رقم نادرست به تنهایی می تواند تمام اقدامات درست شما را نقش برآب کند. خوب تحقیق کنید و برای افزایش حقوق خود یک رقم منطقی پیشنهاد دهید.

اقداماتی که در صورت رد درخواست افزایش حقوق باید انجام داد

اگر مدیرتان درخواست شما را رد کرد،‌ حرفه‌ای‌ترین رفتار این است که آرامش خود را حفظ کنید. وقتی عنان احساسات خود را به‌دست گرفتید از مدیر خود سوال کنید که چرا با درخواست شما مخالف است. سعی کنید بر آینده تمرکز کنید و بعد از اینکه متوجه شدید دلیل شکست شما چیست‌، برای اصلاح و پیشرفت برنامه‌ریزی کنید.

از مدیر خود درخواست کنید بازه زمانی مناسبی را تعیین کند تا طی جلسه دیگری و با توجه به اقدامات شما،‌ مجددا راجع به افزایش حقوق صحبت کنید.

گاهی هم پس از تمام اقدامات به این نتیجه می‌رسید که بهتر است اهداف خود را در سازمان و تیم دیگری جست‌وجو کنید. در این شرایط با دید باز اقدام کنید و مطمئن شوید به دنبال چه چیزی هستید. مهم‌ترین کار در هنگام رد درخواست این است که احساسی عمل نکنید و درایت خود را حفظ کنید. موفق باشید!

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *