جویای کار
بازدید 9291
تیم تولید محتوا 504 روز پیش
بدون دیدگاه

جویای کار هستید؟ راهنمای قدم به قدم برای رسیدن به شغل دلخواهتان

در این مطلب سعی کردیم راهنمای قدم به قدمی برای افزایش شانس استخدام افراد جویای کار ارائه کنیم. فارغ از اینکه سابقه کار داشته و یا نداشته باشید، امیدواریم با استفاده از این راهکارها بتوانید شانس کاریابی خود را افزایش داده و با دید بازتر و اعتماد به نفس بیشتری یک کار خوب پیدا کنید.

۱. با یک رزومه‌ حرفه‌ای شروع کنید

حتی اگر سابقه کاری قبلی هم ندارید، در هر حال ‌اولین قدم برای افراد جویای کار نوشتن یک رزومه‌ حرفه‌ای است. رزومه، معرف شما است و حتی لحن نوشته،‌ طراحی آن،‌ نوع اطلاعات و شیوه‌ی ارائه آن هم انعکاسی از شخصیت و توانایی شما محسوب می‌شود. راحت‌ترین کار، استفاده از یک سایت استخدامی است که به شما امکان پر کردن فرم برای ساختن رزومه و ذخیره آن به صورت یک فایل را بدهد. در ایران، انواع رایگان این سرویس برای افراد جویای کار در دسترس است.

۲. هدفمند رزومه بفرستید

رزومه ساز

در این مبحث دو مورد را در نظر بگیرید. یکی اینکه توقعات شما به عنوان یک فرد جویای کار چیست و دیگر اینکه فرصت شغلی دلخواه شما نیاز به چه توانایی‌هایی دارد. بهترین توصیه و ترفندی که در زمینه کاریابی شنیده‌ام،‌ این است که باید خود را جای کارفرما بگذارید و از دید او به خود و کاری که مد نظرتان است نگاه کنید. قبل از اینکه رزومه بفرستید در مورد سازمان و فرصت شغلی مورد نظر تحقیق کنید و پس از اینکه مطمئن شدید با روحیات و توانایی شما سازگار است، توانایی‌های خود در آن زمینه را در رزومه خود به نحو بارزتری بگنجانید. تکمیل رزومه متناسب با هر فرصت شغلی یک اقدام کاربردی است که از خیلی از افراد جویای کار نادیده می‎‌گیرند. با این اقدام از سایر افراد در رسیدن به هدف شغلی خود پیشی بگیرید.

۳. به عنوان یک فرد جویای کار، از نداشتن تجربه مرتبط نترسید

یکی از ترس‌ها و نگرانی‌هایی که معمولا از افراد جویای کار می‌شنویم این است که سابقه مرتبط با کار دلخواه خود را ندارند و نمی‌دانند از کجا شروع کنند. تفکر عمومی که تمام کارفرمایان به دنبال افراد باسابقه و کار بلد می‌گردند، درست نیست. می‌توانید با یک فرصت کارآموزی در زمینه کار مورد نظرتان شروع کنید. اکنون استارت‌آپ‌های زیای در حال پا گرفتن و رشد در ایران هستند که فرصت‌های کارآموزی جذابی ارائه می‌کنند و محیط کار پویایی دارند. مدیران موفق زیادی را می‌شناسم که از کارآموزی شروع کرده و با پشتکار به مدارج مدیریتی بالا رسیده‌اند پس این فرصت‌ها را از سایت‌های استخدامی پیدا و از آن‌ها استفاده کنید.

۴. استانداردهای واقع‌بینانه داشته باشید

جویای کار.

نه استانداردهای بالا، حقوق و مزایای آن‌چنانی نصیبتان می‌کند و نه استاندارد‌های پایین به نفع شما تمام می‌شوند. با توجه به توانایی‌ها و پیشینه خود بهتر است برآیند واقع بینانه‌ای از خود داشته باشید. یکی از مشخصه‌های افراد جویای کار موفق، واقع‌بینی و پشتکار است. ورود به هر سمتی و سازمانی  سختی‌های خود را دارد و گاهی هوشمندانه‌تر است که خواسته‌ای را فدای اولویت مهم‌تری کنید. سه اولویت اول کاری خود را تعیین کنید و در خصوص بقیه شرایط با توجه به میزان برآورده شدن سه اولویت خود انعطاف داشته باشید. بعضی از افراد،‌ لیست بلند بالایی از ویژگی دارند که مسلما رسیدن به تمام آن‌ها در یک فرصت شغلی واحد آسان نیست.

۵. از مصاحبه‌های ناموفق دلسرد نشوید

به مصاحبه ناموفق خود به چشم تجربه نگاه کنید و ببینید با اصلاح کدام ویژگی‌ها و انتظارات می‌توانید تجربه بعدی را به یک موفقیت تبدیل کنید. افراد جویای کار معمولا پس از چند بار نه شنیدن کلا دلسرد می‌شوند. شما به این تجربه‌ها به چشم فرصت نگاه کنید؛ شاید لازم است مهارتی را یاد بگیرید و یا شاید باید به نحو بهتری توانایی‌های خود را نشان دهید. با جستجوی مهارت‌های لازم برای مصاحبه و بالا بردن آمادگی‌تان قبل از مصاحبه،‌ روند کار خود را بهبود بخشید. یکی از توصیه‌ها به افراد این است که لیست سوال‌های احتمالی مصاحبه و بهترین نحوه پاسخگویی را جستجو کرده و از قبل تمرین کنند تا غافلگیر نشده و در جلسه مصاحبه خود را نبازند.

۶. ارتباطات را دست کم نگیرید

ارتباطات خوب در دنیای کار حرف اول را می‌زنند. پشت بهانه‌ها مخفی نشوید و اگر به اصطلاح رایج پارتی ندارید، از دوستان و فامیل شروع کنید. نمایشگاه‌های کار و صنایع نیز محل خوبی برای آشنایی با سازمان‌هایی است به دنبال افراد جویای کار مستعد می‌گردند. هر فرصت و محفلی یک موقعیت طلایی برای افراد جویای کار محسوب می‌شود. ممکن است مخاطب شما خود به دنبال نیروی کار نباشد ولی حتما آشنایانی دارد که چه بسا به دنبال فردی با ویژگی شما هستند.

سخن آخر اینکه به عنوان یک فرد جویای کار شاید مسیر پرپیچ و خمی را طی کرده باشید ولی چنان‌چه مشتاق یادگیری باشید و پشتکار داشته باشید می‌توانید آینده روشنی برای خود رقم بزنید به شرط آن که هدفمند باشید و از تجربه‌ها در جهت رشد خود استفاده کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *